Astronomi otkrili prvi asteroid s prstenovima!

Znanstvenici su na popis svemirskih tijela s prstenovima dodali još jedno  – asteroid Chariklo koji orbitira između Saturna i Urana.

Vodeći autor studije objavljene u časopisu Nature Felipe Braga-Ribas rekao je da ga je ovo otkriće iznenadilo.

„Nismo uopće tragali za prstenovima za koje smo mislili da ne postoje oko ovako malenih tijela“, rekao je Braga-Ribas.

Ovaj asteroid je, uz Jupiter, Saturn, Uran i Neptun, peto tijelo u našem Sunčevom sustavu za kojeg je otkriveno da ima prstenove.

Do ovog je otkrića došlo 3. lipnja 2013. godine kad je tim znanstvenika proučavao noćno nebo. Tada je zvijezda nestala na nekoliko sekundi, a kasnije je otkriveno da je to zato što ju je zaklonio ovaj asteroid – fenomen poznat pod nazivom okultacija. Prije i poslije nego što je svjetlost zvijezde potpuno nestala, zvijezda je polako nestajala, a za to su odgovorni upravo ovi prstenovi.

Chariklo je relativno malen – širok je 250 kilometara i spada u kentaure, tj. tijela koja imaju nestabilnu orbitu koja se često isprepliće s orbitama velikih planeta. Dok su mitološki kentauri imali karakteristike čovjeka i konja, oni svemirski imaju obilježja kometa i asteroida. Prema sastavu, Chariklo više nalikuje na asteroid nego na komet.

Znanstvenici smatraju da kentauri potječu iz Kuiperovog pojasa koji se nalazi iza Plutona. „Položaj ovog asteroida može objasniti zašto Chariklo ima prstenove, a asteroidi iz asteroidnog pojasa koji se nalazi između Marsa i Jupitera nemaju. Naime, stjenoviti planeti i asteroidni pojas bliže su Suncu i na njih više djeluju sile solarnog vjetra koji može učinkovitije otpuhati male čestice nastale sudarom svemirskih objekata od tijela oko kojih bi inače napravili prsten“, smatra Braga-Ribas.

Sudari svemirskih tijela u asteroidnom pojasu vrlo su snažni zbog veće brzine tijela koja se kreću. Sudarom brzih stjenovitih tijela u asteroidnom pojasu, materijal od kojeg se sastoje prstenovi bio bi obačen dalje u svemir vrlo brzo. Zbog toga znanstvenici smatraju da je kolizija zbog koje su stvoreni prstenovi oko Charikla bio mnogo sporiji proces.

Chariklo je relativno malen, a to znači da ima i malu gravitaciju zbog koje bi brzi objekti „pobjegli“ iz njegove orbite. Uzevši to u obzir, znanstvenici smatraju da je sudar tijela u kojem je nastao materijal od kojih su ovi prstenovi stvoreni bio sporiji.

Dva prstena koja okružuju ovaj asteroid su relativno blizu jedan drugog –  međusobno su udaljeni 9 kilometara, a nazvani su prema rijekama na sjeveru i jugu Brazila – Oiapoque i Chui. Unutarnji prsten širok je 7 kilometara, dok je onaj vanjski širok 3 kilometra. Znanstvenici smatraju da su slični Saturnovim prstenovima – svijetli su, vrlo gusti i sastoje se od čestica stijena i leda. Ipak, prstenovi ovog asteroida putuju nešto sporije nego prstenovi oko Saturna – kreću se brzinom od nekoliko desetaka metara u sekundi za razliku od onih Saturnovih koji postižu brzinu od nekoliko desetaka kilometara u sekundi.

Starost ovih prstenova još je uvijek nepoznata. Za nekoliko milijuna godina, sitne čestice koje čine prstenove trebale bi se raširiti. Budući da još uvijek tvore oblik prstena, autori studije smatraju da su ili nastali nedavno ili se u blizini asteroida nalazi mali mjesec koji drži čestice u orbiti asteroida. „Ako mjesec doista kruži oko asteroida i drži čestice u obliku prstena, onda je moguće da ovaj sustav postoji od početka Sunčeva sustava“, rekao je Braga-Ribas.

Znanstvenici se sve češće suočavaju s izazovima dinamičnosti malih svemirskih tijela. „Asteroidi, kometi i ostala mala tijela više nisu nevažni „stanovnici“ našeg Sunčevog sustava“, smatra Ed Beshore iz NASA-e koji nije bio sudjelovao u ovoj studiji. „Oni mogu dati važne informacije i uvid u mehanizme koji su zaslužni za nastanak Zemlje i procese kojima su stvoreni uvjeti za život na njoj.“

Izvor: znanost.geek.hr/ekskluziva.ba