Eksplodirala supernova, pripremite se za spektakl!

Astronomi širom svijeta pratiće i mjeriti porast njenog sjaja. Ovakve standardne svijeće odigrale su ključnu ulogu u otkrivanju misteriozne tamne energije koja ubrzava širenje svemira

Kroz dvije sedmice na nebu ćemo običnim dalekozorom moći gledati najbližu eksploziju supernove od 1987. godine, javljaju britanski naučnici.

Svjetlost eksplozije stigla je u utorak do astronoma na Zemlji iz obližnje galaksije M82 udaljene 11,4 miliona svjetlosnih godina. Naravno, zvijezda je zapravo eksplodirala prije 11,4 miliona godina, no svjetlosti je trebalo toliko da dođe do nas. To je jedna od najbližih i najsjajnijih supernova od 1987. godine kada je na udaljenosti od samo 168.000 svjetlosnih godina eksplodirala divovska zvijezda.

Najnovija supernova spada u klasu eksplozija 1a koje se događaju u binarnim sustavima od dvije zvijezde od kojih je barem jedna bijeli patuljak. Bijeli patuljci su zvijezde u kojima su termonuklearne aktivnosti prestale. Međutim, kada prikupe dovoljno zvjezdanog materijala sa svojeg partnera ili se spoje s drugim bijelim patuljkom, fuzija se ponovno pokreće i nastaje eksplozija.

Takve eksplozije stvaraju uvijek isti vrhunac sjaja čija snaga (gledano sa Zemlje) ovisi samo o udaljenosti pa ih astronomi koriste kao `standardne svijeće` kojima mogu odrediti razdaljinu do njihovih matičnih galaksija. Na temelju podataka o udaljenostima galaksija znanstvenici mogu preciznije utvrditi oblik svemira.

Supernova u galaksiji M82 (Messier 82) toliko je sjajna da je otkrivena skromnim 35-centimetarskim teleskopom iz oblačnog Londona 21. januaraa u 8 sati po našem vremenu. Astronom Steve Fossey s University Collegea u Londonu poveo je grupu studenata na redovno promatranje. Kada se na njihovim ekranima pojavila galaksija M82, koja se također zove Cigara, Fossey je na njezinu rubu primijetio jednu zvijezdu koju ranije nije vidio.

Kako bi isključio mogućnost da je riječ o pogrešci, sa svojim je studentima provjerio podatke na drugom teleskopu no oni su potvrdili otkriće.

Sjaj supernove u naredne bi dvije sedmice trebao jačati tako da će eksplozija konačno postati vidljiva običnim dalekozorom. Astronomi širom svijeta pratit će i mjeriti porats njenog sjaja. Ovakve standardne svijeće odigrale su ključnu ulogu u otkrivanju misteriozne tamne energije koja ubrzava širenje svemira.

Budući da se M82 nalazi prilično blizu, eksploziju su vjerojatno snimili i neki drugi teleskopi poput Hubblea.

Astrofizičar s Instituta Ruđer Bošković dr sc. Dario Hrupec za tportal je pojasnio zašto je ovaj događaj važan.

`Eksplozija supernove nije rijetkost u svemiru. U galaksiji poput Mliječnog puta očekuje se, u prosjeku, jedna eksplozija supernove svakih 50 godina. U cijelom svemiru postoje milijarde galaksija pa jednostavan račun pokazuje da svake sekunde negdje eksplodira neka zvijezda. Međutim, velika većina tih eksplozija su ili predaleko ili su od nas zaklonjene međuzvjezdanim plinom i prašinom. Učestalost opažanja supernova stoga je relativno mala. Posebno su rijetke supernove koje eksplodiraju relativno blizu. S druge strane one su jako važne jer ih je moguće vrlo detaljno istražiti. Zato je supernova u galaksiji M82 izniman događaj za astronomiju`, pojasnio je dr. Hrupec.

Cigara se nalazi između Velikog i Malog Medvjeda (Ursa Major i Ursa Minor) desno od Sjevernjače, što znači da je vidljiva na našem noćnom nebu, a na slici desno gore možete vidjeti kako je pronaći.

Izvor: tportal.hr/ekskluziva.ba