x

Evo kako je slagan i testiran motor za BMW M3 E90!

Možda bi bilo pretjerano reći kako ovaj vrišteći “osmak” predstavlja najbolji BMW-ov motor svih vremena, no mnogi bi se s tom tvrdnjom itekako složili.

BMW M3 – automobil koji usprkos pomalo izgubljenom kompasu u današnje vrijeme za mnoge stoji poput predmeta nedosanjanih snova i najpoželjniji automobil na svijetu.

 

Automobil koji je praktički započeo M-filozofiju i u svijet automobila donio svojevrstan kompromis između performansi i cijene, te jedan od onih koji i dan-danas oko sebe skupljaju ogroman broj obožavatelja i kupaca.

 

Naravno da BMW M3 nije ni približno najjači, najbrži i najekskluzivniji automobil na svijetu, ali kao takav nikada nije bio ni zamišljen. Dapače, orijentacija mu je oduvijek bila uklopiti dojam pravog sportskog automobila u relativno običnu karoseriju i taj svijet brzine i ludila približiti manje-više običnom čovjeku.

 

U današnje vrijeme M3 košta puno previše za veliku većinu tih „običnih“ ljudi i kao takav se kroz generacije za mnoge malo pomalo preselio iz domene realnosti u polje snova. No usprkos tome M3 nikada nije postao poster-materijal i automobil koji fascinira samo jednom svojom komponentom, već je usprkos moru trendova i gluposti kojima je svijet automobila konstantno izložen barem dijelom uspio ostati onime što je oduvijek bio – brza limuzina (odnosno Coupé) koji je moguće natjeravati unaokolo na dnevnoj bazi.

 

Sve ostalo se svodi na afinitete ili njihov apsolutan manjak.

 

U početku je M3 bio tek nešto više od igračke – svima dobro poznata „kockica“ s (za to vrijeme) opakim četverocilindrašem pod poklopcem motora.

 

Svojih je tek mrvicu više od 230 konja tadašnji M3 koristio bez posebnih napora (kao što je to npr. slučaj s Hondinim Type-R monstruozama), te ga je bilo moguće voziti onoliko brzo koliko su to dozvoljavale vozačeve mogućnosti. Stoga zapravo i ne čudi da je masa „kockica“ s M-oznakom završila u nekom drvetu, ogradi ili pak sudaru zbog kojeg su neke od njih zauvijek umirovljene prije vremena.

 

No to je oduvijek bilo tako s brzim automobilima za čijim volanom nisu sjedili profesionalni vozači, pa oko toga ne treba pisati pretjerano velike drame i litanije.

 

Danas je BMW M3 (odnosno M4, ako ćemo spominjati i dvovratnu inačicu modela) na neki način vraćen korijenima. Pod poklopcem motora nalazi se motor sa šest cilindara, obujam je u odnosu na prošlu generaciju smanjen, a snaga i iskoristivost doživjele su povećanje u smislu brojki.

 

Naravno da se u cijeloj priči uz sam motor pronašao i dio Turbo-trenda, ali to je u današnje vrijeme nešto sasvim normalno, jer u protivnom proizvođači ne bi mogli pratiti zakone koje pišu eko-mentalisti, te kojima se čuva ozonski omotač i polarne medvjede održava sretnima.

 

Samim time je za pretpostaviti kako je posljednja generacije „em trojke“ najbolja i najuvjerljivija ikad, ali tom bismo pretpostavkom zapravo bili u krivu, jer jednostavno nije.

 

Prošla generacija za M3 ispala je pomalo kontroverznom, jer je za početak izuzev Bangleove škole dizajna u sklopu tog automobila po prvi puta za „trojku“ korišten V8-motor. Zbog toga su se puristi bunili još od samih najava, dok su oni s brzinomjerima umjesto očiju zadovoljno trljali ruke.

 

Uglavnom, na kraju se ispostavilo da je četiri litre zapremine u kombinaciji s V8-motorom bez ikakvih dišnih pomagala ispalo punim pogotkom čak i za one koji su se najviše bunili.

 

M3 je u kombinaciji sa S65 motorom ispao jednim od najbolesnijih cestovnih i na dnevnoj bazi korištenih automobila svih vremena.

 

Snaga od 414 konja bila je dovoljna i onim najzahtjevnijim vozačima, dok je 8,400 okretaja u minuti svojim vriskom oduševljavala čak i one kojima zvukovi automobila ne predstavljaju ništa zanimljivo i posebno. Uglavnom, svim je tim detaljima E90 (odnosno 92 i 93) M3 ušao u kategoriju gdje je na tronu stajao sam i to je činjenično stanje.

 

Recimo da BMW M3 u sklopu generacije E9x nije bio pretjerano lijep automobil, te da konkurenti poput Audija, Mercedesa, Lexusa i još ponekih ni približno nisu spavali.

 

Dapače, svojim su poklonicima uvijek davali razloga da na BMW odmahnu rukom i prokomentiraju nešto zločesto ili sarkastično, ali realno gledano, boljeg motora u tom momentu ni nadaleko nije bilo.

 

Samim time vrijedi reći da je S65 ne samo najbolji motor koji je BMW ikada proizveo, već iskreno vjerujem da je riječ o motoru s kojim jednostavno nije bilo usporedbe, a tome pak ne svjedoči samo horda kupaca ovog automobila, već i mali milijun obožavatelja marke i modela, kao i svijet tuninga koji je ovaj automobil i ovaj izniman motor vrlo brzo uzeo pod svoje okrilje i svijetu pokazao jednu od najboljih baza za ojačavanje.

 

Tijekom godina su se na S65-ici okušali raznorazni mehaničari i tehnolozi unutar hrpetine tvrtki iz domene tuninga, pa je iz godine u godinu ovaj motor dobivao sve više i više konja.

 

Neki su ga od baznih 414 konjskih snaga odmaknuli za barem još toliko, što pak samo još jednom potvrđuje status ovog motora i ove generacije BMW-a serije 3 s oznakom M-divizije i pokazuje koliko je BMW zapravo „prigušio“ ovaj motor i model koji ga je s ponosom nosio ispod haube.

 

Samim time vrijedi zaključiti kako su prijašnje generacije modela M3 zaslužne za evoluciju koja je rezultirala s ovim mehaničkim draguljem, ali je isto tako moguće i reći kako je ta evolucija na neki način stala.

 

Razloga tome ima jako puno i vjerujem kako se mnogi neće složiti sa mnom po tom pitanju. Ali s obzirom na trendove koji iz godine u godinu sve više guše automobile poput ovog, činjenica je da se duh ovog V8-motora više nikada neće ponoviti, te da se time gubi jedan dobar dio osjećaja snage i moći koji je za volanom E90-ice s M-oznakom bilo moguće doživjeti na dnevnoj bazi.

 

Sve ostalo su priče „sektaša“ i onih koji i dan-danas generaliziraju s mišljenjem da M3 voze samo seljačine i kreteni.

 

Uostalom, pogledajte video-uradak i poslušajte zvukove, pa usporedite s konkurentima iz onog vremena. Vjerujem da će tada sve biti jasno samo po sebi.

 

Izvor: Automobili.dnevnik.hr/ekskluziva.ba

KOMENTARI
0

Morate biti registrovani i prijavljeni kako biste komentarisali sadržaj.