Otkrivena džinovska planeta, 11 puta veća od Jupitera!

Na najdaljoj dosad utvrđenoj orbiti oko jedne matične zvijezde otkrivena je za naše pojmove ogromna egzoplaneta, čak 11 puta veća od Jupitera.

Ova novootkrivena planeta, prema kojoj sva planetarana nebeska tijela našeg sunčevog sistema djeluju kao patuljci, nazvana je HD 106906 b, a oko svoje zvijezde kruži na razdaljini koja je 650 puta veća od prosječne udaljenosti Zemlje od Sunca.

Postojanje tako krupne planete, sa tako udaljenom orbitom, pokreće brojna nova pitanja o načinu na koji su za naša shvatanja tako bizarni svjetovi uopšte mogli da nastanu, tvrde istraživači.

- Ovaj sistem je posebno fascinanatan, jer nikakav model formiranja zvijezde ili planete ne objašnjava u potpunosti ono što tu vidimo - kaže Vanesa Bejli, student postdiplomac odseka za astronomiju Univerziteta u Arizoni i vođa vođa studije o kojoj je riječ.

U većini opšte prihvaćenih teorija o formiranju planeta smatra se da planete koje kruže blizu svoje matične zvijezde, kao Zemlja, počinju kao mala nebeska tijela tipa asteroida, koja se mađusobno spajaju u primordijalni disk gasa i prašine oko zvijezde oko koje kruže.

Taj proces, međutim, funkcioniše previše sporo da bi objasnio nastanak divovskih planeta, veoma udaljenih od svoje zvijezde.

Alternativne hipoteze sugerišu da bi udaljena džinovska planeta mogla da se formira na način sličan nastanku minijaturnih binarnih zvjezdanih sistema (sistema od dvije zvijezde).

- Binarni zvjezdani sistem može da nastane kada dvije bliske gasne formacije kolabiraju, odnosno uruše se, manje ili više nezavisno, i formiraju zvijezde, pri čemu su te zvijezde međusobno dovoljno blizu da uzajamno djeluju gravitacijom, koja ih vezuje u jednu orbitu - objašnjava Bejlijeva.

Kod sistema planete HD 106906 je moguće da su se zvijezda i planet urušile nezavisno, ali da je materijal koji se tom prilikom zgusnuo kako bi formirao planetu bio nedovoljan da ona naraste dovoljno kako bi se rasplamsala u novu zvijezdu, smatra Bejlijeva.

Planeta još uvijek isijava prvobitnu toplotu nastalu prilikom svog formiranja