Otkriveno pet planeta sa vodom!

Naučnici su uz pomoć teleskopa ``Habl`` otkrili pet planeta koje pokazuju očigledne znakove postojanja vode u atmosferi, navodi se u novoj studiji.

Ovo je prvo ubjedljivo otkriće vodene pare u atmosferi planeta koje orbitiraju oko obližnjih zvijezda, piše “Nacionalna geografija”.

Riječ je o egzoplanetama WASP-17b, HD209458b, WASP-12b, WASP-19b, i XO-1b. Ovi svjetovi nisu mjesta za život, ističu naučnici, jer je svaka od ovih planeta vrela kao Jupiter. One su gasni džinovi koji kruže veoma blizu svojih zvijezda.

Njihov hemijski “otisak” vodene pare detektovan je u svjetlosti reflektovanoj u najvišim slojevima oblaka.

“Detektovati atmosferu egzoplanete je nevjerovatno teško. Ali mi smo uspjeli da izvučemo veoma jasan signal, a to je bila voda”, naveo je u saopštenju koautor studije Drejk Deming, astronom Univerziteta Merilend.

Znak da je prisutna voda otkriven je ispitivanjem količine zvjezdane svjetlosti apsorbovane u infracrvenim talasima dok je prolazila kroz atmosferu planete, koja se tada kretala ispred svoje zvijezde.

Sigurni smo da je ono što smo vidjeli “potpis” vode na više planeta – izjavio je vođa studije Avi Mandel, naučnik Centra za svemirske letove “Godard”, američke svemirske agencije NASA, u Grinbeltu, Merilend.

Ono što je prevarilo astronome da isprva previde slabašne znakove vode, bila je izmaglica oko planeta, koja je sprečavala apsorpcione linije vode da prođu. Time se, istovremeno, ukazuje da su oblaci izmaglice možda uobičajeni na svjetovima koji imaju vodu u atmosferi, a koji orbitiraju blizu svojih zvijezda.

- Ovaj rad otvara vrata za poređenja koliko je vode prisutno u atmosferama različitih vrsta egzoplaneta, na primjer vreli nasuprot hladnih svjetova – istakao je Mandel.

Studija je objavljena u Žurnalu astrofizike.

Izvor: blic.rs/ekskluziva.ba