x

Ovo je najnoviji BMW Art Car!

Iskreno mislim da John Baldessari baš i nije napravio neki poseban posao, no kako je “ljepota u očima promatrača”, tako umjetnost ne bi trebalo pretjerano kritizirati, pa eto nekoliko redaka o njegovom uratku.

Sve je počelo sada već davne 1975. godine, kada je g. Hervé Poulain kao Francuz, aukcionar i trkač odlučio spojiti svoje životne afinitete u jedan i u cijelu priču povezati BMW.

 

Bilo je to vrijeme u sklopu kojeg je BMW mamio sve više pogleda na stazama diljem svijeta, te u sklopu kojeg su se uspjesi za Bavarce nizali jedan za drugim, a nije bilo službi marketinga koje bi sve to skupa koristile u smislu promocije za tvrtku. Samim time je „Art Car“ ideja od već ionako uspješnih trkaćih automobila činila i pokretna platna, te je tako BMW zaradio još više popularnosti među konkurencijom, te se inicijalna ideja ispostavila kao odličan potez.

 

Unutar četrdesetak godina života ove ideje, BMW je prezentirao i promovirao ukupno osamnaest Art-automobila i sve od reda potpisali su slavni umjetnici.

 

Prvi je BMW „Art Car“ bio slavni 3.0 CLS (odnosno „Batmobile“, kako su ga mnogi naučili poznavati), te koji je na sebi nosio boje zamišljene i oslikane od strane umjetnika pod imenom Alexander Calder. Potom je već sljedeće godine na scenu stupio drugi po redu 3.0 CSL, koji je u mrežastom izdanju karoserije osmislio i nacrtao Frank Stella, a onda su uslijedili i neki drugi modeli i drugi umjetnici, pa zapravo ne čudi da se ideja zadržala sve do današnjih vremena.

 

Uglavnom, na popisu oslikanih modela našli su se 320i Turbo, M1 Gr.4, par 635 CSi-ja, nekoliko M3-ki (od E30 nadalje), te sva sila više ii manje poznatih cestovnih i trkaćih modela s kojima je BMW plijenio pozornost publike na stazi i oko nje.

 

Umjetnici su također bili priča za sebe, pa su izuzev gore spomenutih Caldera i Stelle pojedine BMW-ove modele u umjetnička djela pretvarali i Andy Warhol, Cesar Manrique, David Hockney, Esther Mahlangu, Jeff Koons i Matazo Kayama.

 

Čak je i legendarni Keith Haring svojevremeno oslikao jedan BMW Z1, ali taj se iz nekog razloga nije našao u BMW-ovom muzeju, što je pak tužno, ali ne i tragično, a ni pretjerano bitno za ovu priču koja i u današnje vrijeme skuplja poglede štovatelja kulta BMW-a i svijeta u kojem obitavaju umjetnici.

 

Posljednji u nizu „Art Car“ BMW-a predstavljen je prije nekoliko dana. Dotični je uobličen u najnoviju generaciju BMW-ovog aktualnog GT-LM trkača, odnosno M6-ice GTLM – automobila koji očarava već u teoriji, te koji se tek treba dokazati u praksi, tj. na stazi.

 

To doduše ne bi trebalo pretjerano teško pasti vozačima, jer će ih ispod desne noge stajati pedalica koja na pritisak otvara sve ono što 4,4-litarski V8 u kombinaciji s 585 konja može ponuditi, a onda su tu i sve one „điđe“ koje samo trkaći automobili imaju na sebi (ili bolje rečeno nemaju, kako bi bili što lakši).

 

Uglavnom, M6 GTLM je zvijer za koju BMW ima velike planove, pa stoga ne čudi da je upravo ovaj automobil postao najnoviji „Art Car“.

 

Karoseriju je ovaj puta oslikao John Baldessari – poznati i izuzetno cijenjen umjetnik iz Kalifornije.

 

G. Baldessari kaže kako „Postoji samo jedan jedini rad koji u sklopu mog opusa ima veze s automobilima, i to je tek jedan nacrtani auto. Samim time sam se našao u poprilično nepoznatom teritoriju kada sam zamoljen za aktivno sudjelovanje u sklopu BMW „Art Car“ projekta – i to ne samo zbog činjenice da se radi o oslikavanju automobila, već i zbog toga što se radi o prelasku iz dvodimenzionalne umjetnosti u onu koja podrazumijeva tri dimenzije i pokret. No uživao sam u ovome svake sekunde“.

 

Dodaje i kako „Ideje nisu prestajale dolaziti same od sebe. Npr., crvena točka na krovu, kako bi se i odozgo moglo uživati u posebnosti. Zatim, veliko i nimalo suptilno izvedeno „FAST“ na lijevom boku automobila, kako bi se naglasilo što ovaj automobil zapravo jest u svojoj srži. Sva je inspiracija nekako dolazila automatski i cijeli se koncept ubrzo pretvorio u „pravog Baldessarija“, te je postao satiričan i zaigran u pristupu, a po završetku i najbrže umjetničko djelo koje sam ikada napravio“.

 

Dakle autor je itekako zadovoljan svojim djelom, a i BMW-ovi glavni i odgovorni ljudi su sigurno zapljeskali tijekom prezentacije. No što se mene tiče, moram priznati da mi ovaj automobil u usporedbi s nekim modelima prije njega jednostavno djeluje prazno.

 

Naravno, s obzirom na to da nisam umjetnik u punom smislu tog opisa, za pretpostaviti je da mi neke stvarni nisu i ne mogu biti jasne. No s druge strane čovjeku ne treba formalno obrazovanje da ustvrdi kako je ovaj Baldessarijev uradak neusporedivo grublji, prazniji i nepotpuniji od npr. Warholovog M1 ili pak Koonsovog M3 GT2 iz 2010. godine.

 

Ti su automobili hvatali poglede bojama i dinamikom, dok ovaj M6 GTLM nudi tek nekolicinu točaka i par slovnih znakova, te jedan kompletan M6 na suvozačkim vratima, što prije izgleda poput neke naljepnice, nego poput umjetničkog djela.

 

Stoga moram reći da sam malčice razočaran onim vizualnim dijelom, no s druge strane itekako svjestan da mozak umjetnika poput ovog slavnog 86-godišnjaka iz Kalifornije nikada neću moći shvatiti u potpunosti i zato svaka kritika s moje strane ne vrijedi niti jednog slovnog znaka.

 

Nekima će ovaj M6 GTLM biti ružan, a nekima lijep. Neki će zažmiriti na jedno oko, jer to je ipak BMW i „Art Car“, dok će neki sasvim sedmi biti apsolutno indiferentni prema cijeloj priči i ovom slavnom pokretu s preko četiri desetljeća tradicije.

 

No kojem god dijelu publike pripadali, vjerujem da će vam biti drago da neke stvari ne prestaju usprkos vremenu, trendovima i svim ostalim utjecajima na svijet automobila.

…a na kraju krajeva, to je i jedino bitno.

 

Izvor: Automobili.dnevnik.hr/ekskluziva.ba

KOMENTARI
0

Morate biti registrovani i prijavljeni kako biste komentarisali sadržaj.