x

Panamera Sport Turismo ima svog prethodnika!

Vjerovali ili ne, Porsche je prije tridesetak godina osmislio ideju koja je prije nekoliko dana (konačno i službeno) zaživjela u obliku Panamere Sport Turismo.

Porsche je otvaranjem svojih tajnih odaja zapravo otvorio svojevrsnu Pandorinu kutiju, jer čak i neki od najvećih zaljubljenika u to slavno prezime nisu imali pojma oko nekih konceptnih uradaka i izvedenica serijskih modela. Nedavno smo se dotakli projekta 989, odnosno verzije 911-ice s četverim vratima, koji je još početkom devedesetih bio planiran za izlazak na tržište. No kako je u to vrijeme ekonomija divljala, tako je Porsche odlučio ovaj konceptni automobil strpati u podrum i iz njega izvući bazu za budućnost.

…a budućnost je nazvana Panamera.

 

Porsche Panamera zapravo je poprilično revolucionaran automobil, jer predstavlja stapanje nekoliko dekada razmišljanja u jedan serijski automobil. Isto tako, to je prvi stvarni Porsche s četverim vratima koji za ideju ima parirati ostatku konkurencije unutar domene brzih i luksuznih limuzina. Stoga nimalo ne čudi da je Panamera svojim pojavljivanjem na tržištu itekako zapaprila konkurenciji i bez problema otela dobar dio tržišnog kolača.

 

Doduše, prva je generacija ovog modela i dalje neopisivo ružna i doista izgleda poput 911-ice na kojoj su se poigrala djeca, a potom i radnici s neke obližnje građevine, bacajući cigle na nju i time stvarajući konačan dizajn automobila. Ali to svejedno nije spriječilo hrpetinu kupaca da pohrli u salone i priušti si komforan Porsche s jednim od najljepših interijera svih vremena.

 

Danas je aktualna druga generacija Panamere i svijet je opet u ekvilibriju. Nova je Panamera predivan, luksuzan i isto toliko brz i upotrebljiv automobil, te nema sumnje kako će se prodaja nastaviti upravo onako kako su se u Porscheu nadali. No najveće iznenađenje vezano uz ovaj model i dalje je konačno predstavljena Sport Turismo verzija, odnosno svojevrsni karavan.

 

O tom smo se automobilu već raspisali, pa nema smisla ponavljati cijelu priču, ali ono što smo zaboravili spomenuti svodi se na činjenicu koja kaže da Panamera Sport Turismo nije prvi pokušaj predstavljanja Porscheovog karavana svijetu.

 

Naime, 1984. godine je unutar zidova u Zuffenhausenu otpočela igra s varijacijama na temu karoserijskih inačica tada aktualnog modela 928. S obzirom na to da dotični model nije zamijenio 911-icu, već je Porsche tvrdoglavo odlučio nastaviti s tim legendarnim modelom, 928-ica je uvijek nekako ispadala nedorečenom. Stoga je zapravo poslužila za odličnu bazu u smislu eksperimentiranja.

 

Uglavnom, tijekom te je slavne Orwellovske godine Porsche u sklopu svog razradbenog centra u Weissachu pokrenuo priču oko Shooting Brake (kako se to danas naziva) verzije 928-ice, te je krajem iste godine konceptni automobil bio spreman za prikazivanje javnosti.

 

Porsche 928-4 baziran je na S-verziji serijskog modela, samo što je za početak ova konceptna verzija malčice produžena. Ideja je bila na već postojeći međuosovinski razmak dodati nekih 25 centimetara i time osigurati više mjesta za putnike na stražnjem sjedalu, odnosno viši nivo udobnosti.

 

U konačnici je unutar interijera doista i dobiveno više mjesta – i to za nekih 20 cm u odnosu na standardnu 928-icu, ali kako je ipak riječ o Porscheu, naravno da priča na tome nije stala.

 

928-4 u svom je konceptnom izdanju izgubio ona slavna pop-up svjetla zbog kojih je na cesti djelovao poput Kermita iz (tada) slavnog Muppet Showa.

 

Umjesto tih podižućih farova montirani su oni fiksni, a svoje su mjesto u sklopu njih pronašle i leće umjesto klasičnih držača za žarulje. Oprema je također bila obogaćena s raznoraznim (u to vrijeme modernim i nikad prije viđenim) tehnološkim postignućima, unutar interijera je korištena posebno štavljena i ultra-otporna koža, a cijela je priča zaokružena sa staklenim površinama toniranim u zeleno, kako bi boja eksterijera zajedno s njima činila apsolutno homogenu nakupinu dijelova.

 

Uglavnom, Porsche 928-4 kao gotov je konceptni automobil trebao biti predstavljen svijetu još 1986. godine, ali to se nikada nije dogodilo.

 

Umjesto predstavljanja pod svjetlima reflektora, i ovaj je konceptni uradak završio u podrumu, pa stoga ni ne čudi da se za njega donedavno nije niti znalo.

 

Danas, odnosno nešto više od trideset godina nakon tih igrarija s 928-icom, te po predstavljanju Panamere Sport Turismo svijetu, Porsche Museum je pod ravnanjem g. Dietera Landenbergera otkrio i tajnu odaju u sklopu koje se ova 928-ica i dan-danas sjaji – baš kao što je to bio slučaj kada se na njoj užurbano radilo. Time je zapravo po tko zna koji puta dokazano da Porsche nije sklon užurbanom izbacivanju modela, već je tijekom desetljeća i desetljeća svog postojanja često odlazio u neke za tu tvrtku nepoznate teritorije i pokušavao pobjeći iz okvira koji tu marku definiraju.

 

Danas je to očito i kroz ponudu modela, jer izuzev Panamere u limuzinskoj i karavanskoj izvedbi, tu su i opće poznati SUV-modeli Cayenne i Macan, dok u domeni sportskih automobila tradicija i dalje počiva na vječnoj 911-ici, te Boxsteru i Caymanu koji su kao modeli iz generacije u generaciju sve primamljiviji i zanimljiviji.

 

No negdje je sve to trebalo početi, pa nam svima može biti drago da je Porsche Museum otvorio vrata svojih podrumskih katakombi i pokazao nam da inženjerska tvrdoglavost doista nema granica, čemu je dokaz i koncept nazvan 928-4.

 

Porsche shooting brake: past and present from Porsche AG on Vimeo.

Izvor: Automobili.dnevnik.hr/ekskluziva.ba

KOMENTARI
0

Morate biti registrovani i prijavljeni kako biste komentarisali sadržaj.