x

Pripazite na klimu, neispravna troši znatno više goriva

S lijepim proljećnim danima i prvim visokim temperaturama vjerovatno ste u automobilu požurili da upalite klimu, ali pri tome možda uvidjeli da unutrašnjost niti miriši baš ugodno, niti se vazduh dovoljno hladi.

Pri tome, neki nepoznati zvuk dopire iz otvora za dovod vazduha u kabinu?

Ni potrošnja goriva se nije smanjila iako su ljetne gume opet na automobilu, nema ni snijega ni leda ni proklizavanja ni duge vožnje u niskim stepenovima prenosa!

Zaključak je samo jedan – klima-uređaj mora na kontrolni pregled. A rješenje još jedno – vozi dalje pa ćeš nakon pet-šest hiljada kilometara potrošiti onoliko novca koliko bi koštala popravka uređaja. A klima-uređaj neće raditi kako treba. Automobil s uključenim ispravnim klima-uređajem za vrijeme uobičajene vožnje troši samo od 2 do 3 odsto više goriva.

Dakle, u prosječnom automobilu iz srednje klase, koji troši oko 7 litara goriva na 100 kilometara, to je povećanje potrošnje za oko 2 decilitra na 100 kilometara. Istina, klima-uređaj će sasvim solidno hladiti unutrašnjost vozila čak i ako mu nedostaje i više od četvrtine gasa, ali će se pritom prosječna potrošnja goriva povećati za više od jedne litre.

Zašto je važno redovno održavati klimu? 

To osigurava njegovu dugotrajnost, a vozaču i putnicima ugodno putovanje i – zdravlje! Nedovoljna količina plina ili neispravan uređaj povećavaju potrošnju goriva i zagađenje okoline.

Usto, kada je klima-uređaj uključen mikroorganizmi, mahom bakterije, raspršuju se u unutrašnjosti vozila, a to putnici prepoznaju kao neugodan miris. Osim po smradu, nedostatak plina u sistemu ili njegovu neispravnost prepoznajemo po tomu što ne uspijevamo da dobijemo temperaturu koju smo programirali ili kada se vazduh čak uopšte ne hladi. A da nešto nije u redu 'javlja' nam i buka iz otvora sistema za dovod vazduha u kabinu.

Samo kada uredno održavamo sistem klimatizacije, brinemo o redovnom čišćenju rashladnih i uljnih gasova u kompresoru i provjeravamo kod servisera da li curi gas sigurni smo klima-uređaj može raditi punom snagom. On se sastoji od mnogo gumenih cijevi i brtvi koje ne dihtaju uvijek 100 odsto. Kroz mikroskopske rupe i pore iz kućišta kompresora gas za rashlađivanje neprestano izlazi u atmosferu.

Važno je spomenuti i zagađenje okoline. To je bio jedan od razloga uvođenja novoga gasa R1234f, koji je daleko manje štetan za okolinu. A poređenja radi, recimo da je 'stari' gas R134a čak 1.430 puta štetniji za atmosferu nego ugljen-dioksid (CO2).

Preporučuje se servisiranje klima uređaja u autu svake dvije godine, a zamjena filtera u unutrašnjosti 1 ili 2 puta godišnje. Punjenje klima uređaja košta odo nekih 40 pa do oko 80 maraka u zavisnosti od toga koliko je potrošena.

Punjenje traje od 30 do 60 minuta.


(Nezavisne novine)

KOMENTARI
0

Morate biti registrovani i prijavljeni kako biste komentarisali sadržaj.