x

INSIDER: Kako je Porsche zapravo došao do Panamere?!

Godine 1991. Porsche je u zadnjem trenutku zaustavio 989 – jedanaesticu s četiri vrata. Za AUTO BILD, kao svjetska ekskluziva, prototip se ogledao s novim modelom Panamera.

S poviješću se nikad ne zna. Naravno, dobra atmosfera u roditeljskoj kući neizmjerno pomaže u ranom životu. Međutim, Porschea je vlastito porijeklo gotovo otjeralo u propast.

 

Krajem ’80-ih poduzeće je bilo pred krahom: zbog propisa o ispušnim plinovima i buci 911 je u SAD-u bio zabranjen, 944 i 928 bili su u očajnoj situaciji – kupci su ih jednostavno ignorirali.

 

Sportska vozila naprosto nisu bila u modi. Nedoumica iz koje je upravo osnivač tvrtke Ferry Porsche pronašao izlaz. Od uprave je zahtijevao „mali luksuzni avion za cestu“. I dobio ga tajnim Projektom 989. I to brzo – no krenimo redom.

 

Isprva se budućnost činila povoljnom za limuzinu koja je trebala proširiti paletu modela prema gore i istodobno poslati u mirovinu 928. Dizajn Mathiasa Kula, netom pristiglog s fakulteta, orijentirao se na vječnu jedanaesticu, predviđajući generaciju koja će doći na tržište 1996.

 

Koncesionari, kupci i obitelj vlasnika bili su zaprepašteni. Porsche s četiri vrata? Da, moguće je. Čak je i tehnika do kraja razvijena. Na ispitnom je stolu bez poteškoća radio 3,6-litreni osmerocilindraš, vodom hlađen i snažan 300 KS, koji je u kamufliranom testnom vozilu – prerađenom Mercedesu 300 CE – čak poslan na ulicu.

 

A onda je stigao 24. siječnja 1991. dan koji bi u Porscheu najradije prekrižili. Uprava je srušila Projekt 989. Uložena je milijarda maraka da se u konačnici limuzina ipak ne bi isplatila.

 

Svaki dan razvoja bio je sve teži i skuplji. Umjesto planiranih 90.000 zbog raskošne je tehnike predložena cijena od oko 150.000 maraka. Da ne radi s gubitkom Porsche bi morao godišnje prodati najmanje 5.000 modela s četiri vrata. Previše.

 

Brojke na koje se danas u Porscheu mogu samo blago nasmiješiti. Naime, istodobno je s 989 završila i era tadašnjeg šefa Arna Bohna i započeo uspon Wendelina Wiedekinga.

 

Nakon uvodnog roadstera Boxster i SUV-a Cayenne, sredinom 2000. godine dao je razviti Panameru i ostvario golem uspjeh. Porsche je isprva računao s 20.000 automobila na godinu, 2014. bilo ih je 25.000. I to iako obožavatelji marke nikad nisu istinski prihvatili Panameru.

 

Zbog kosog stražnjeg kraja podrugljivo je prozvana „grbavi kit“. Međutim, i zahtjev je također bio nedvosmislen: šef – visok impresivnih 1,92 metara – mora udobno sjediti.

 

Naravno, ta je Wiedeking-norma u drugoj generaciji Panamere odbačena. Otkrivamo očite paralele s Projektom 989. Naime, Panameri II je, baš kao i nekad, vizualni uzor 911.

 

Linija krova iznad stražnjih sjedećih mjesta proteže se samo 20 milimetara niže, stražnji se kraj pognuo na cestu, a svjetlosna vrpca novoj Panameri daje dašak finoće i ekstravagancije koji nedostaju grubom prvijencu.

 

U nečemu je Panamera II mnogo bolja od 989. Na stražnjoj klupi čak i visoki ljudi sjede jako udobno usprkos niskom krovu. Posve drukčije je u 989, gdje niti glava niti koljena nemaju dovoljno mjesta – nekako jedva stanete unutra.

 

Pratite nas i na facebook stranici: Auto Bild Hrvatska

 

U Zuffenhausenu su posebno ponosni na Panamerinu kabinu. I dok je u 989 zaslon u središnjoj konzoli bio dovoljan kao inovacija, najnovija Porscheova limuzina posve je digitalna. Od pet klasičnih okruglih satova preživio je samo okretomjer u sredini, pokazivači pred njega zasloni su visoke razlučivosti.

 

Sa središnje konzole u tvornički su muzej otjerani razbacani prekidači i gumbi, zamijenili su ih na dodir osjetljivi paneli koji nevjerojatno olakšavaju rukovanje. Tu su još i 12,3-inčni zaslon, internet i aplikacije kao nešto što se podrazumijeva.

 

U ’90-im multimedija je još bila nepoznata riječ – radio marke Becker, više od toga u to doba nije ni bilo.

 

Posve novi u Panameri su i motori i mjenjači. Od početka prodaje nude se svježe razvijeni šestero i osmerocilindraši s turbopunjenjem. U 4S 2,9-litreni motor isporučuje 440 KS, dakle 20 više nego u prethodniku. Turbo koji šalje 550 KS na radilicu, trošiti do 30 posto manje od aktualnog modela.

 

U Porscheu s posebnim oduševljenjem pričaju o ovjesu nove Panamere. Voziti udobno, a istodobno i sportski – kao jedanaestica, a ni u kojem slučaju kao limuzina. Kao još u ona vremena 989.

 

Usput rečeno, još je jedan razlog zbog kojeg Panamera izgleda tako sportski: za sve koji žele više korisne vrijednosti, iduće godine pojavit će se prvi karavan u povijesti marke. Točno ste pročitali: Porsche karavan, novajlija bez ikakve povijesti.

 

ZAKLJUČAK

 

PORSCHE I LIMUZINA, za mene to nikad nije bila sretna kombinacija. Sve dok se u foto-studiju nisam susreo s 989 i novom Panamerom. Oba donose dašak 911-ice u svijet luksuznih limuzina – sviđa mi se!

 

Izvor: Automobili.dnevnik.hr/ekskluziva.ba

KOMENTARI
0

Morate biti registrovani i prijavljeni kako biste komentarisali sadržaj.