x

Električni trotineti podijelili Pariz: Da li će zabraniti njihovo iznajmljivanje?

Električni trotineti koji se rentiraju su uobičajeni na ulicama Pariza otkako su postali dostupni prije pet godina, ali neodgovorno korišćenje i sve veći broj nezgoda uticali su na negativan odnos gradskih vlasti prema popularnom načinu prevoza, pa stanovnici francuske prestonice glasaju danas o njihovoj potpunoj zabrani.

Vraćajući se kući sa piknika na obali Sene u avgustu 2022, Žastin Hejli je prelazila semafor kada ju je udario električni trotinet.

 "Uopšte ga nisam vidjela ni čula", kaže ova 40-godišnjakinja.

"Sjećam se samo kako me je trotinet udario u nogu i pala sam na bok", dodala je ona.

Dok je njena prijateljica pomagala Žastin da ustane, vozačica koja ju je udarila stala je da je pita da li je dobro. Nakon što je Žastin rekla da je dobro, brzo se odvezla dalje.

"Nije sačekala, a ja nisam shvatila koliko je sam loše jer sam sigurno bila u šoku", dodala je Žastin.

Dok je stigla na drugu stranu puta, njen list je veoma otekao na mjestu gde ju je udario točak trotineta. Od bolova joj se zavrtjelo u glavi.

"Nisam mogla da hodam. Nisam mogla da ustanem", rekla je.

Snimak u bolnici pokazao je da ništa nije polomljeno, ali joj je trebalo dvije nedjelje da počne normalno da hoda.

"Bila sam traumatizovana zbog toga. Dva-tri mjeseca kasnije, tresla bih se kada bih vidjela električni trotinet dok prelazim ulicu. Čak i sada sam vjerovatno opreznija kada prelazim put u Parizu nego ranije", dodala je ona.

Kada je Pariz 2018. uveo samouslužno iznajmljivanje električnih trotineta, postao je svetski lider u prihvatanju novog načina prevoza. Trotinet je predstavljen kao zelena alternativa automobilima koja ispunjava ekološke ciljeve grada, piše Index.hr.

Dozvoljena regulacija i brzo širenje biciklističkih staza uticali su na širenje ovog načina prevoza.

Samo pet godina kasnije, od stanovnika Pariza se traži da se na referendumu izjasne o tome da li da se zabrane samouslužni električni trotineti, koji se mogu iznajmiti na sat vremena i ostaviti bilo gdje.

"Iskreno, nisu baš ekološki. Oštećuju se i svuda se odbacuju", rekla je gradonačelnica Pariza An Idalgo za televiziju Frans 2 u januaru.

"Ne možemo da ih držimo na javnim mjestima. Oni stvaraju bezbjednosne probleme na putevima, posebno starijim osobama i osobama sa invaliditetom", dodala je ona.

Incidenti poput navedenog su česti. Vozila za mikromobilnost povrijedila su skoro 500 ljudi 2022. godine u Parizu. Međutim, električni trotineti su i dalje veoma popularni.

Upotreba se značajno povećala od pandemije. U avgustu 2022. došlo je do povećanja upotrebe za 90 odsto u odnosu na septembar 2021. Svako vozilo se trenutno koristi u prosjeku 3,5 puta dnevno u Parizu, što je najveća stopa u Evropi.

Haos za pješake, bicikliste i automobile

Bezbjednosni problemi datiraju još od njihovog uvođenja 2018.

"Bio je nered", kaže direktor firme Tier, jedne od tri kompanije za iznajmljivanje električnih trotineta (zajedno sa Lime i Dott) u Parizu.

"Imali ste više od 20.000 trotineta i oko 20 različitih kompanija koje su njima upravljale", dodao je on.

Iznenadni priliv trotineta, bez namenskih parking mjesta i pravila za upotrebu, izazvao je haos za pješake, bicikliste i automobile. Od tada Pariz pokušava da reguliše to pitanje.

Broj dostupnih električnih trotineta je sada ograničen na 15.000, uvedena su ograničenja brzine, kazne za prekršaje i posebne zone za parkiranje.

Tri provajdera usluga – Tier, Lime i Dott – takođe su uskočila sa tehnološkim inovacijama kako bi sproveli propise. Na primjer, Geofencing može automatski smanjiti brzinu vozila u određenim zonama i korisnicima naplatiti parking u određenim oblastima

Skoro 30 smrtnih slučajeva 2022. godine

U svakoj petoj nesreći električni trotinet je koristilo više od jedne osobe, pa se pripremaju tehnologije koje bi sprečile da se na trotinetu nalaze dvije osobe istovremeno.

Tempo poboljšanja je brz i postoji potencijal za više.

"Naša industrija nije postojala pre pet godina. Stopa poboljšanja u posljednjih pet godina premašuje 50 godina automobilske evolucije", kažu u firmi Tier.

Međutim, problemi i dalje postoje. Opasno parkirani električni trotineti su uobičajena pojava i svake godine je sve veći broj nezgoda.

Broj poginulih vozača električnih trotineta i pješaka koje su udarili porastao je u Parizu 2022. U Francuskoj su izazvali najmanje 27 smrtnih slučajeva 2022. godine, u poređenju sa 22 u 2021. i sedam u 2020.

"Trotineti su zaista veoma teški i veoma opasni", dodaje povređena Žastin.

Uprkos rizicima, zabrane na područjima čitavih gradova su rijetke. Barselona je među rijetkim evropskim gradovima koji su potpuno zabranili samouslužne električne trotinete.

Gradonačelnica Pariza je rekla da će se pridržavati rezultata referenduma, a protivnici očekuju da će joj oni biti naklonjeni.

Iako su samouslužni električni trotineti sada dostupni u 200 gradova u Francuskoj – i stotinama drugih širom svijeta – Pariz je "složen" grad koji ima gusto izgrađeno urbano područje.

Tokom pet godina od kada su električni trotineti integrisani u saobraćaj u Parizu, gradske ulice su pretrpjele velike promjene koje su izazvale opšte poremećaje.

Prošle godine je u Francuskoj prodato 750.000 električnih trotineta

"Postoji prava polarizovana debata o ovim trotinetima u Parizu, a nije svuda tako", kažu u kompaniji Tier.

Malo je vjerovatno da će zabrana okončati debate o odgovarajućem mjestu za električne trotinete na prestoničkim ulicama. Iznajmljivanje nije jedina opcija, a broj električnih trotineta koji se prodaju u Francuskoj raste iz godine u godinu. Prošle godine prodato ih je 750.000.

"U poređenju sa modelima za iznajmljivanje, privatni trotineti su 'divlji'", kaže Kristijan Mašu, generalni sekretar nacionalnog udruženja pješaka "60 Millions de Piétons".

"Imaju znatno manje ograničenja brzine, parkiranja i broja putnika, a nemaju registarske tablice koje bi omogućile drugim učesnicima u saobraćaju da identifikuju vozila koja su učestvovala u nesreći", rekao je on.



KOMENTARI
0

Morate biti registrovani i prijavljeni kako biste komentarisali sadržaj.